Digital Transformation (DX Driver)

För att lyckas med digital transformation krÀvs att man parallellt driver samtliga tre grundpelare; kultur, processer och teknologi. DX Driver Àr utformat för att holistiskt driva samtliga dessa i en nydanande paketering bestÄende av fyra ingÄende delar.

Ramverk

Ett öppet ramverk för automation av IT-infrastruktur med vÀlkÀnda OpenSource-komponenter fritt att vidareutveckla.

Utveckling

Analys, anpassning och utveckling av ramverket utfört av vÄra specialister tillsammans med er, för att möta samtliga kravstÀllningar.

Processer

En leveransmodell som transformerar IT-avdelningar mot ett agilt arbetssÀtt och tillhörande processer lÀmpade för automation.

Kultur

Införandet av en DevOps-kultur för att snabbt kunna anamma ny teknologi och exponera mot resten av verksamheten.


Vi Àr bÀst pÄ det vi gör och gör bara det vi Àr bÀst pÄ.

Utnyttja det.

Resultat efter leverans

SjÀlvbetjÀnad IT och konsumerbar infrastruktur

Den verkliga nyttan uppstÄr nÀr IT-tjÀnster blir konsumerbara frÄn en sjÀlvbetjÀningsportal tillgÀnglig för hela organisationen. Det Àr centralt i vÄr leverans att och krÀvs bÄde för att leverera och utveckla tjÀnster snabbare. Detta Àr nyckeln för de organisationer som redan hanterar leveransprocesser i ett system som ServiceNow. TillgÀngliggörandet sker genom exempelvis med en sjÀlvbetjÀningsportal i ServiceNow, sÄ att leveransprocessen pÄ ett tryggt och förutsÀgbart sÀtt integreras med infrastrukturen och digitaliserar verksamheten.

Flexibilitet utan kompromisser

InlÄsningar och begrÀnsningar hör inte hemma i ett ramverk för automation. De centrala komponenterna i ramverket bestÄr av verktyg och system som bygger pÄ öppen kÀllkod. Detta för att maximera öppenhet, möjlighet till community-baserad support och för att göra det enkelt att bÄde integrera olika komponenter med varandra. Att anvÀnda vÀlkÀnda öppna verktyg gör det ocksÄ enklare bÄde att lÀra och att attrahera talang.

Ett agilt arbetssÀtt

Ni kommer ha etablerat tvÀrfunktionella team samt ha ökat samarbetet mellan drift, utvecklingsteam och arkitektteam. Vi för dessa nÀrmare varandra samtidigt som vi hjÀlper er stÀlla om till ett agilt sÀtt att arbeta med automation och utveckling. Ni skall ha anammat den kultur och de processer som behövs för att pÄ ett tillförlitligt sÀtt dra full nytta av befintlig sÄvÀl som tillkommande teknologi pÄ ett automatiserat sÀtt.

SjÀlvstÀndighet

En konsekvens av att arbeta med vÀlkÀnda komponenter och ha ett agilt och strukturerat arbetssÀtt kring automation gör att man fÄr ett motiverat team utan externa beroenden och att man fÄr lÀttare att rekrytera. Inbyggt i vÄr leveransmodell Àr att ni sjÀlva skall kunna förvalta och vidareutveckla det ramverk och den automation vi tillsammans byggt.

Leveransmodell

arrow""
Dag 0 - Implementation
Analys, anpassning & implementation av ramverket.
arrow""
Dag 1 - Agil utveckling
Kollaborativa utvecklingssprintar för specifika use-cases.
arrow""
Dag 2 - Valfri support
Utveckling, löpande support och design.

Ladda ned beskrivningen av DX Driver som PDF.

Bakgrunden – erfarenhet omsatt till vĂ€rdeskapande

Conscia satsade tidigt pÄ automation av IT-infrastruktur och skaffade oss dÀrigenom vÀrdefull erfarenhet som förÀdlats över tid. Samtidigt har vi arbetat nÀra vÄra kunder och partners, och i dessa uppdrag varit lyhörda för vad som Àr viktigt och prioriterat. VÄra slutsatser och lÀrdomar har förfinats och resulterat i vad vi kallar Digital Transformation Driver. Vi erbjuder vÄra kunder ett sÀtt att driva sin digitala transformation genom att möjliggöra sjÀlvbetjÀning av IT-tjÀnster med hjÀlp av automation.

VÄra tre viktigaste lÀrdomar

  1. För att lyckas med digital transformation, kommer det krÀva ett engagemang inte bara frÄn enstaka team, utan en samlad IT-avdelning i tÀtt samarbete med intressenter och stöd frÄn hela organisationen.
  2. Att automatisera IT-system Ă€r ett första steg, men för att realisera det sanna vĂ€rdet av automation behöver denna tillgĂ€ngliggöras för resten av verksamheten – det vill sĂ€ga de som konsumerar IT-infrastrukturen. Detta Ă€r nyckeln för de organisationer som redan hanterar leveransprocesser i ett system som ServiceNow. TillgĂ€ngliggörandet sker genom exempelvis med en sjĂ€lvbetjĂ€ningsportal i ServiceNow, sĂ„ att leveransprocessen pĂ„ ett tryggt och förutsĂ€gbart sĂ€tt integreras med infrastrukturen och digitaliserar verksamheten.
  3. Digitalisering och automation handlar inte bara om teknologi. Lika viktigt Àr att arbeta med kultur och processer och utan att arbeta med samtliga dessa tre grundpelare parallellt kommer ett projekt inom digital transformation inte att lyckas.

För att effektivt kunna driva digital transformation hos vÄra kunder har vi tagit oss tiden att sammanstÀlla de vanliga mÄlen man vill uppnÄ inom respektive pelare, samt de tillhörande utmaningarna som man ofta stÀlls inför.

Kultur

Processer

Teknologi

MĂ„l
  • Kollaborativt arbetssĂ€tt
  • TvĂ€rfunktionella team
  • Experimentering uppmuntras
  • Kontinuerligt lĂ€rande & upskilling
  • Transparens
  • Agil utvecklingsprocess
  • CI/CD-processer etablerade
  • Effektiv förĂ€ndringshantering
  • Konsumerbar infrastruktur
  • Mjukvarudefinierade plattformar
  • API-drivna & integrerade lösningar
  • Öppna teknologier
Utmaningar
  • Bristande erfarenhet
  • Tröghet hos större företag
  • FörĂ€ndringsmotstĂ„nd
  • Komplexitet och resursbehov associerad med att förĂ€ndra processer och policys. ResurskrĂ€vande arbete som Ă€r svĂ„rmotiverat.
  • Komplexa IT-miljöer
  • SvĂ„rt att integrera automationsverktyg med befintliga system och verktyg
  • Brist pĂ„ talang inom automation
  • Ej tillrĂ€cklig budget

Lösningen – ett öppet ramverk för automation av IT-infrastruktur

I det enkla men tydliga syftet att accelerera vÄra kunders digitala transformation har vi dÀrför skapat ett flexibelt automationsramverk utifrÄn nedanstÄende principer:

Principer

Ingen inlĂ„sning & Öppen kĂ€llkod

De centrala komponenterna i ramverket bestÄr av verktyg och system som bygger pÄ öppen kÀllkod. Detta för att maximera öppenhet, möjlighet till community-baserad support och för att göra det enkelt att bÄde integrera olika komponenter med varandra. Att anvÀnda vÀlkÀnda öppna verktyg gör det ocksÄ enklare bÄde att lÀra och att attrahera talang.

ModulÀrt & anpassningsbart

Har du redan kommit en bit pÄ er automationsresa och har redan en plattform att utgÄ ifrÄn? UtmÀrkt. Vi hjÀlper dig sÀkerstÀlla att den har funktionaliteten som krÀvs. Ibland krÀvs Àven anpassningar för att stödja en befintlig process, Äterrapportering eller integration med en ytterligare plattform. DÀrför vÀljer du som kund mellan att anvÀnda vÄr fÀrdiga plattform eller att vi bygger vidare pÄ er befintliga, efter vi verifierat att den kommer göra jobbet. Att bygga nÄgot som inte skapar inlÄsningseffekter och samtidigt erbjuder flexibilitet och framtidssÀkerhet handlar om modularitet. Monoliter Àr svÄra att underhÄlla, komplexa att felsöka och skapar alltid oförutsedda beroenden, varför vi alltid föresprÄkar oberoende komponenter som fungerar vÀl tillsammans.

Inga beroenden

Teknologin sÄvÀl som vÄr leveransmodell bygger pÄ att vÄra kunder blir sjÀlvstÀndiga efter utförd leverans. Den kod vi levererar Àr du som kund fri att vidareutveckla och förÀndra efter en slutförd leverans.

Arkitekturen

HjÀrtat i vÄr leverans Àr ett beprövat, modulÀrt och öppet automationsramverk baserat pÄ vÀlkÀnda verktyg och mjukvaror.

Automationsplattformen

Motorn i plattformen bestÄr av CI/CD-verktyg som GitLab, GitHub eller Jenkins, en automationsmotor som Ansible eller Terraform samt tillhörande arbetsflöden eller pipelines som koordinerar arbetet.

NorrgÄende integration

För att exponera tjÀnster och infrastruktur mot ett anvÀndarvÀnligt grÀnssnitt anvÀnds norrgÄende integrationsmoduler. Vi ser att sjÀlvbetjÀntingsportaler i ServiceNow Àr vanligast, men det gÄr lika bra att integrera mot andra ITSM-system, egenutvecklande system eller bestÀllningar triggade via API:er eller liknande. PÄ ett strukturerat sÀtt tar den norrgÄende integrationsmodulen emot en bestÀllning som sedan behandlas och levereras av automationsplattformen.

SödergÄende integration

För att kommunicera med infrastrukturen i syfte att skapa, konfigurera eller förÀndra baserat pÄ de bestÀllningar som kommer in frÄn den norrgÄende integrationsmodulen, sÄ finns södergÄende integrationsmoduler för varje typ av plattform, infrastruktur eller moln man vÀljer att anvÀnda. Abstraktion och normalisering sker i dessa moduler, sÄ att en och samma tjÀnst exempelvis kan spÀnna över flera hÄrdvaruplattformar/moduler. NedanstÄende Àr exempel pÄ moduler som vi vanligen stöter pÄ, men vi Àr ocksÄ vana vid att utveckla nya.

Source of Truth & Dokumentation

För att integrera mot system som handhar kĂ€llkod och resursdokumentation anvĂ€nds s.k ”Source of Truth”-moduler. HĂ€r arbetar vi med system som Nautobot eller Netbox, ServiceNow CMDB och GitLab. Automationsmotorn kommer i en tjĂ€nsteprovisionering att bĂ„de efterfrĂ„ga och dokumentera resurser och kod, vilket ger spĂ„rbarhet och insyn.

KompetenstrÀning

Parallellt med en implementation av ramverket och för att kunna bli sjÀlvstÀndiga över tid genomförs med kunskapsdelnings-sessioner i kombination med att vi erbjuder utbildningar och kurser inom automation, programmering och integration.

Se och lÀs mer om arkitekturen
Read less

Leveransen

– vĂ„r affĂ€rsmodell bygger pĂ„ kundresultat och en agil projektmodell

I utvecklingsprojekt Àr SCRUM och agil projektledning det vedertagna arbetssÀttet, men ÀndÄ vidhÄller mÄnga kompetensleverantörer en affÀrsmodell som Àr anpassad för det gamla sÀttet att arbeta, vilket skapar ett antal problem. Genom att lÄta arbetsmodellen sammanfogas med affÀrsmodellen elimineras dessa problem samtidigt som en rad uppsidor skapas.

Utmaningar i större projekt

AffÀrsmodellen tar inte hÀnsyn till okÀnda faktorer

Desto större projekten blir, desto fler okÀnda faktorer kommer att pÄverka projektets tidsplanering, kravstÀllning, kompetenskrav och resurskrav. AffÀrsmodellen mÄste ha inbyggd förmÄga att hantera förÀndrade förutsÀttningar, vilket de flesta saknar idag. Detta innebÀr att nÀr förutsÀttningar förÀndras uppstÄr förseningar pÄ grund av Àndrade kostnader, kompetenskrav och sÄ vidare.

AffÀrsmodellen följer inte arbetsmodellen

Vanligt Àr ett konsultbolag debiterar baserat pÄ antalet arbetade timmar, en totalsumma för genomfört projekt eller en kombination av dessa. Ofta blir konsekvensen att samtlig risk förskjuts till dig som kund genom timdebitering, att du betalar överpris för ett genomfört projekt eller att avtalet behöver förhandlas om under projektets gÄng eftersom att förutsÀttningarna förÀndrats.

AffÀrsmodellen tar inte hÀnsyn till de lÄngsiktiga mÄlen

Ett lyckat projekt innebÀr för oss att vi jobbar sida vid sida, har en kontinuerlig kunskapsöverföring och att det tidigt finns en modell för hur förvaltningen och support skall fungera efter ett avslutat projekt. Ett lÄngsiktigt samarbete skall inte skapa osunda beroenden till en leverantör, utan skall tvÀrtom förebygga dessa genom att fokusera pÄ up-skilling av kundens personal samtidigt som leverantören finns tillgÀnglig för vidareutveckling och stöttning.

VÄr lösning

Flexibilitet

I framÄtlutade projekt inom IT förÀndras landskapet stÀndigt. Genom att arbeta i och debitera för utvecklingssprintar hanteras förÀndringar i kraftstÀllning eller teknologi effektivt och utan fördröjning, som en naturlig del av projektet. Förseningar pÄ grund av exempelvis en förÀndrad kostnadsbild undviks effektivt.

Delad risk & förutsÀgbarhet

Varje sprint har ett fast pris. NÀr en sprintplanering Àr gjord kommer vi att leverera det utlovade resultatet till den kostnaden. Vi tar risken som eventuella problem under en sprint innebÀr och som kund har du möjlighet att stötta med egna resurser, pÄverka planering och snabbt Àndra projektets riktning.

BÀst lÀmpade resurser

Vi allokerar de bÀst lÀmpade resurserna frÄn en grupp specialister som tÀcker samtliga tekniska domÀner. Vi utför kontinuerlig kunskapsöverföring som en del av sprintförloppet. Som kund har du möjlighet att tillsÀtta egna eller tredjeparts resurser i en sprint, med syftet att göra det lÄngsiktiga beroendet av oss som leverantör mindre.

Genomförandet

– kultur, processer och teknologi i ett

VĂ„r leveransmodell Ă€r uppdelad i tre faser – iordningstĂ€llande, utveckling och löpande support. Vi kallar dem Dag 0, Dag 1 och Dag 2. GenomgĂ„ende Ă€r att vi arbetar för att ni som organisation skall utvecklas till att bli sjĂ€lvstĂ€ndiga.

Med det menar vi att ni skall:

  • SjĂ€lva skall kunna underhĂ„lla och vidareutveckla hela det ramverk vi tillsammans byggt
  • Har tillgĂ„ng till och kan modifiera den kĂ€llkod som ligger till grund för ramverket
  • Har lĂ€tt att rekrytera och utbilda personal som har kompetens inom de verktyg och stödsystem vi valt att anvĂ€nda
  • Skall ha anammat den kultur och de processer som behövs för att pĂ„ ett tillförlitligt sĂ€tt dra full nytta av befintlig sĂ„vĂ€l som tillkommande teknologi pĂ„ ett automatiserat sĂ€tt

Resultatet

– ett helhetsgrepp

Genom att kombinera en agil och kollaborativ leveransmodell, ett öppet automationsramverk tillsammans med en kulturförÀndring tas ett helhetsgrepp kring digital transformation, som enligt vÄr erfarenhet skapar de bÀsta förutsÀttningarna för att lyckas. Nedan har vi Äter sammanstÀllt mÄl och utmaningar, men nu ocksÄ lagt till hur vi angriper dessa!

Kultur

Processer

Teknologi

MĂ„l
  • Kollaborativt arbetssĂ€tt
  • TvĂ€rfunktionella team
  • Experimentering uppmuntras
  • Kontinuerligt lĂ€rande & upskilling
  • Transparens
  • Agil utvecklingsprocess
  • CI/CD-processer etablerade
  • Effektiv förĂ€ndringshantering
  • Konsumerbar infrastruktur
  • Mjukvarudefinierade plattformar
  • API-drivna & integrerade lösningar
  • Öppna teknologier
Utmaningar
  • Bristande erfarenhet
  • Tröghet hos större företag
  • FörĂ€ndringsmotstĂ„nd
  • Komplexitet och resursbehov associerad med att förĂ€ndra processer och policys. ResurskrĂ€vande arbete som Ă€r svĂ„rmotiverat.
  • Komplexa IT-miljöer
  • SvĂ„rt att integrera automationsverktyg med befintliga system och verktyg
  • Brist pĂ„ talang inom automation
  • Ej tillrĂ€cklig budget
VÄr lösning
  • TvĂ€rfunktionella team en del av vĂ„r leverans
  • Vi arbetar sida vid sida i en sprint-baserad leverans, som ger bĂ„de en chans att lĂ€ra sig och dra nytta av vĂ„r erfarenhet
  • Vi möjliggör en trygg förĂ€ndringsresa
  • Vi arbetar enligt och etablerar en agil arbetsmodell
  • DevOps Ă€r en integrerad del av leveransen
  • Vi stödjer ITILs change management-processer
  • Vi förbinder ServiceNow med Operations-team
  • Maximera nyttan av dina befintliga och kommande investeringar i IT-infrastrukturen
  • Ser till att den gĂ„r automatisera
  • Arbeta med vĂ€lkĂ€nda verktyg baserade pĂ„ öppen kĂ€llkod
  • Standardisera och förenkla delar av automationsprocessen
  • Övertyga ledning och expandera budgeten genom att exponera infrastruktur i ServiceNow

 

 

Kontakta oss!
Svar inom 24h